وبلاگ توسعه خبری رهام نیوز

وبلاگ توسعه خبری رهام نیوز | فرهنگ، بهداشت و سلامت، هنر، تکنولوژی، مد و فشن

وبلاگ توسعه خبری رهام نیوز

وبلاگ توسعه خبری رهام نیوز | فرهنگ، بهداشت و سلامت، هنر، تکنولوژی، مد و فشن

وبلاگ توسعه خبری رهام نیوز، یک وبلاگ آموزشی، فرهنگی و خبری است که به همت جمعی از فعالان جوان در حوزه وبلاگ نویسی در حال فعالیت است. مطالب این وبلاگ همگی تالیفی است و سعی شده است که با بهره گیری از موضوعات به روز و مورد نیاز در جامعه، مطالب مناسبی گردآوری شود.

بایگانی

۳۱ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پرداخت به موقع شارژ ساختمان و توجه به بعضی از باید ها و نبایدها و عمل به آن ها توسط ساکنان هر واحد آپارتمانی و در قسمت‌های اختصاصی به منظور رعایت حسن همجواری، از وظایف اصلی در زندگی آپارتمان نشینی می باشد. هر چند یکسری از موارد در قانون پیش بینی نشده است ولی رعایت آن ها توسط همسایگان موجب می‌گردد که از بروز اختلاف‌ها و تنش‌های گوناگون جلوگیری شود. بنابراین برای آگاهی بیشتر آپارتمان نشینان قوانینی بر اساس شرایط ساختمان وضع می گردد که ممکن است بخشی یا تمام آنها برای سایر آپارتمان ها کاربرد داشته باشد لذا می توان پس از طرح آن در مجمع ساختمان، قوانین مورد توافق را صورتجلسه و در اختیار کلیه ساکنین و مالکین قرار داد.

مدیریت ساختمان برای ساختمان های کوچک و بزرگ

مدیریت ساختمان برای ساختمان های کوچک با تعداد واحد کم، بهتر است به صورت مشارکتی انجام شود، به این معنا که پس از انتخاب یک نفر مدیر از بین ساکنان، چند نفر نیز مسئولیت هایی را به عهده بگیرند و زیر نظر مدیر ساختمان وظایف خود را انجام دهند. اما در ساختمان های بزرگ این شیوه به لحاظ زیاد بودن واحدهای مسکونی و کمی مسئولیت قابل اجرا نیست چرا که کمتر کسی حاضر به پذیرش مسئولیت ها می شود. بنابراین حتما لازم می شود در مجتمع های بزرگ هیات مدیره ای با تشکیلات منظم اداری و استفاده از راه کارهای دیگر به اداره ساختمان بپردازند. یکی از این راه کارهای پیشنهادی استفاده از نرم افزار مدیریت شارژ ساختمان برای اداره ساختمان می باشد. در این اپلیکیشن امکان تعریف چند مدیر نیز وجود دارد. به این شکل که مدیر می تواند بعد از تعریف واحد ها در نرم افزار شارژ ساختمان، افراد دیگری را نیز به عنوان مدیر تعریف نماید. مدیر آپارتمان، منتخب مجمع عمومی مالکان آپارتمان است و حدود وظایف و تکالیف وی برای اداره ساختمان در قانون تملک آپارتما‌ن‌ها و آیین‌نامه آن پیش‌بینی شده است که از جمله موارد آن می‌توان به جمع‌آوری مبالغی برای شارژ آپارتمان و برنامه‌ریزی برای اداره آن اشاره کرد.

وظیفه مدیر در مواردی خارج از اداره ساختمان

مدیر آپارتمان وظیفه دارد در مواردی که مالک یکی از واحدها در پرداخت هزینه‌ها تاخیر داشت، به نمایندگی از سایر ساکنان، اقداماتی برای احقاق حقوق مالی آنها به عمل آورد. اقدامات مدیر آپارتمان در حد اداره ساختمان است. در مواردی ممکن است اقدامات مدیر آپارتمان، از موضوع اداره فراتر برود. به عنوان مثال اختصاص بخش‌هایی از فضای خالی حیاط ساختمان برای استفاده در موارد مختلف، خارج از بحث اداره ساختمان و وظایف مدیر آپارتمان است.

بازسازی ساختمان پس از تصمیم­‌گیری در مجمع عمومی

چنان‌چه که در جلسه مجمع عمومی تصمیم به بازسازی و تعمیر ساختمان اخذ شود، وظیفه مدیریت ساختمان است که این مهم را مدیریت کرده و به سرانجام برساند. مدیریت نگهداری ساختمان، یکی از موضوعات مهم در مدیریت ساختمان می باشد، که تاکنون در کشور ایران مورد توجه جدی قرار نگرفته است. بطور کلی دوره تعمیر و نگهداری ساختمان در حدود نود و پنج درصد دوره حیات یک ساختمان را از زمانی که مفهوم ذهنی ساخت شکل می گیرد تا پایان عمر آن به خود اختصاص می دهد. با اعمال یک سیستم مناسب مدیریتی در بخش تعمیر و نگهداری نه تنها می توان کیفیت ساختمان را افزایش داد بلکه امکان بهینه سازی هزینه ها نیز فراهم می گردد. بدیهی است با توجه به این مطلب تعمیر و نگهداری ساختمان و مدیریت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

 

 

  • Arash Tafreshi
  • ۰
  • ۰

معمولا هر ساختمانی بر اثر فرسودگی مداوم نیازمند تعمیرات جزیی و گاه کلی است. البته زمان این فرسودگی و نقصان در قسمت های مختلف ساختمان در بسیاری از موارد قابل پیش بینی نیست، بنابر این برای اینکه مدیر مجموعه در این گونه موارد دچار مشکل نشود ایجاد اندوخته ای دائمی برای این دست مصارف کاملا ضروری است و این اندوخته باید از محل پول های اضافه بر شارژ ساختمان که از مالکان گرفته می شود برای حفظ و نگهداری ساختمان تامین شود. این اندوخته به عنوان یک آیتم در قسمت صندوق نرم افزار مدیریت شارژ ساختمان قابل رویت برای تمامی ساکنین می باشد. ساکنین می توانند تمامی تراکنش های مالی ساختمان را به صورت جز به جز ببینند البته امکان این دسترسی با توجه به نظر مدیر ساختمان ممکن می باشد.

مدیریت مشارکتی

در ساختمان های کوچک که از اکثریت واحد های آپارتمانی برخوردار نیستند، بهتر است اداره ساختمان به صورت مشارکتی انجام شود، به این معنا که پس از انتخاب یک نفر مدیر از بین ساکنان، چند نفر نیز مسئولیت هایی را متقبل شوند و زیر نظر مدیر ساختمان انجام وظیفه کنند. اما در ساختمان های بزرگ این شیوه به لحاظ کثرت افراد و کمی مسئولیت قابل اجرا نیست چرا که کمتر کسی حاضر به پذیرش مسئولیت ها می شود. بنابراین حتما لازم می شود در مجتمع های بزرگ هیات مدیره ای با تشکیلات منظم اداری و استفاده از راه کارهای دیگر به اداره ساختمان بپردازند. یکی از این راه کارهای پیشنهادی استفاده از نرم افزار شارژ ساختمان برای اداره ساختمان می باشد. در این اپلیکیشن امکان تعریف چند مدیر نیز وجود دارد.

اعتراض به حق السهم از هزینه های مشترک

هزینه قسمت های مشترک ساختمان که از سوی مجمع عمومی به تصویب رسیده است قابل اعتراض در هیچ مرجعی نیست و غیر قانونی و بدون وجه است. بنابر این مالک معترض تنها می تواند به سهم خود از هزینه های مشترک در دادگاه اعتراض کند، زیرا تصمیم در مورد هزینه قسمت های مشترک هر ساختمان با توجه به اراده اکثریت مالکان آن ساختمان اتخاذ می شود و اساسا تصمیم مجمع عمومی در خصوص تعیین میزان بودجه سالانه و هزینه قسمت های مشترک که به طور قانونی با اکثریت حاضرین اتخاذ شده از طرف هیچ مالکی قابل خدشه نیست.

اپلیکیشن مدیریت ساختمان و بیمه ساختمان در برابر آتش سوزی

مدیر یا مدیران را موظف هستند که تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند. به این ترتیب باید گفت که بیمه کردن ساختمان در مقابل آتش سوزی از جمله امور احتیاطی است که مدیر یا مدیران برای حفظ و نگهداری ساختمان و تاسیسات و تجهیزات مربوطه انجام می دهند. این هزینه را می توان به عنوان بخشی از هزینه ها در قسمت صندوق نرم افزار شارژ ساختمان تعریف و برای تمامی ساکنان یا تعداد خاصی نمایش داد.

اپلیکیشن مدیریت ساختمان و اتخاذ تصمیم در اداره ساختمان

اداره امور ساختمان به عهده مدیر یا مدیران ساختمان است. آن ها می توانند تصمیمات، دستورات و خط مشی کلی لازم برای اداره امور ساختمان را با کمک کلیه ساکنین اتخاذ و صادر نمایند. در واقع مدیر یا مدیران موظفند که اداره امورمربوط به ساختمان را طبق مقررات قانونی و تصمیمات شورای ساختمان که موارد آن قبلا در اساسنامه یا صورت جلسه مجمع عمومی قید شده انجام دهند و نمی توانند بدون توجه به قوانین وتصمیمات مجمع عمومی عادی خودسرانه ساختمان را اداره کنند و در نهایت می توانند این قوانین نهایی شده را در اپلیکیشن مدیریت ساختمان به عنوان منبع قوانین ساختمان تعریف نمایند تا از بروز بسیاری از اختلافات جلوگیری شود.

  • Arash Tafreshi
  • ۰
  • ۰

در هر ساختمان مالکان باید در مورد حضور پیدا کردن در جلسات ساختمان به توافق برسند و تعیین کنند که آیا دعوت از اعضای مجمع از طریق نصب اطلاعیه روی تابلوی اعلانات ساختمان صورت گیرد یا از طریق ارسال دعوتنامه به وسیله پست سفارشی به نشانی آن ها و یا از طریق ارسال نتیفیکیشن در نرم افزار مدیریت شارژ ساختمان برای تمامی افرادی که باید در جلسه حاضر شوند. همچنین با توجه به اینکه محل تشکیل جلسات هم مشخص نیست، مالکین باید نسبت به تعیین محل جلسه اقدام کنند. در این آگهی ضمن تعیین محل جلسه برای تشکیل مجمع عمومی باید دستور جلسه و تاریخ تشکیل مجمع نیز ذکر شود. تابلو اعلانات در نرم افزار شارژ ساختمان بهترین محل برای اطلاع رسانی می باشد تا نکته ای از چشم ساکنین دور نماند.

سهم مخارج مشترک

با مطالعه موارد قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی آن، دو روش عمده جهت تعیین سهم مالکین از هزینه‌های مشترک می توان استنباط نمود:
الف. روش قراردادی
ب. روش قانونی
مجامع عمومی در انتخاب هر یک از این دو شیوه آزادی عمل داشته و می توانند به یکی از دو طریق فوق عمل نمایند و در صورت انتخاب هر یک از این دو روش باید به تعهدات ناشی از آن ملتزم شوند.

الف. روش قراردادی

مالکین آپارتمان ها می توانند با انعقاد قرارداد، سهم خود از شارژ ساختمان و هزینه های مشترک را تعیین کنند. این قرارداد در صورتی که به تصویب اکثریت مالکین برسد معتبر و لازم الاجرا است زیرا بر طبق ماده ده قانون مدنی، قراردادهای خصوصی که در چارچوب قانون تدوین شده باشد، برای طرفین آن لازم الاجرا هستند. مراد از اکثریت مالکین، در صورتی که حد نصاب لازم برای انعقاد قراردادها پیش بینی نشده باشد، اکثریت آرای مالکینی است که بیش از نصف مساحت تمام قسمت های اختصاصی را مالک باشند.

ب. روش قانونی

بر اساس ماده چهار قانون تملک آپارتمان که مقرر می دارد: «حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمت های اختصاصی از مخارج قسمت های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد...». ماده چهار قانون تملک آپارتمان ها در مورد تعیین و تقسیم سهم هر یک از مالکان آپارتمان ها مقرر می دارد که حقوق و تعهدات و همچنین سهم هریک از مالکان قسمت های اختصاصی از مخارج مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت های اختصاصی به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیر بنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد و این موارد در اپلیکیشن مدیریت ساختمان در بخش هزینه ها با ذکر عنوان قابل ثبت می باشد. همچنین چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا بالکن یا تراس مجموعه به گونه ای باشد که تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت بر عهده استفاده کننده یا استفاده کنندگان است. در این مورد هم می توان هزینه را با توجه به تعداد واحد استفاده کننده، فقط برای آن ها محاسبه نمود و برای آن واحد ها در نظر گرفت.

  • Arash Tafreshi
  • ۰
  • ۰

یکی از کاربرد های مهم که در یک نرم افزار مدیریت شارژ ساختمان مد نظر است، مدیریت هزینه های ثابت ساختمان است. هزینه های ثابت, هزینه هایی است که باید به طور مساوی بین واحد ها تقسیم و از آن ها وصول شود. به عبارت دیگر این هزینه ها به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیر بنا به طور مساوی تقسیم خواهد شد زیرا هزینه های ثابت ارتباطی به میزان مساحت زیر بنا ندارد و شامل هزینه های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه های نگهداری تاسیسات، قسمت های مشترک و ... است و در شارژ ساختمان به طور مساوی تقسیم می گردد.

اپلیکیشن مدیریت ساختمان و حق الزحمه مدیر یا مدیران ساختمان

بنا بر قاعده هر کس برای دیگران کاری انجام دهد، مستحق دریافت اجرت است. مدیر ساختمان ولو اینکه از بین مالکان انتخاب شود، باید حق الزحمه ناشی از مدیریت خود را از صندوق ساختمان دریافت کند و به عنوان یک هزینه در بخش صندوق نرم افزار شارژ ساختمان قید گردد. اگر مدیر خارج از مالکان انتخاب شود، در دریافت حق الزحمه او به طریق اولی تردیدی وجود ندارد اما چنانچه از میان مالکان انتخاب شود، اصولا مستحق اجرت است مگر اینکه خود با توافق شرکا بخواهد به طور مجانی مدیریت ساختمان را تقبل کند. با دانلود اپلیکیشن هومتیک می توانید این موارد را بررسی نمایید.

مدیر و تصمیمات شورای عمومی ساختمان

حفظ و اداره ساختمان عنوان کلی است و مدیران باید اقدامات لازم را برای حفظ ساختمان از هر نوع آسیب و خرابی انجام دهند. تصمیمات شورای عمومی ساختمان در راستای حفظ و اداره ساختمان اتخاذ می شود و مدیران برای اداره ساختمان تابع تصمیمات شورای عمومی ساختمان هستند. در صورتی که مصوبات شورا بر خلاف قواعد تکمیلی اتخاذ نشود، مانعی ندارد و مدیر باید از آن تصمیمات تبعیت کند. این قوانین و تصمیمات را می توان در قسمت قوانین ساختمان در اپلیکیشن مدیریت ساختمان تعریف و به استحضار تمامی ساکنین رساند.

اطلاع‌رسانی تصمیمات مجمع عمومی به افراد غایب

هرچند که یک هفته پیش از تشکیل جلسه مجمع عمومی دعوتنامه برای همه‌ مالکین ارسال می‌شود، اما ممکن است به هر دلیلی بعضی از مالکین نتوانند در جلسه حضور پیدا کنند. از آنجا که تصمیمات جلسه مجمعی که به رسمیت رسیده باشد الزام‌ آور است، همه‌ ساکنین باید از آن مطلع شوند. وظیفه‌ مطلع کردن مالکین غایب از این تصمیمات بر عهده مدیر یا مدیران است. این اطلاع‌رسانی باید حداکثر تا ده روز بعد از تاریخ جلسه انجام شود. نرم افزار مدیر ساختمان، مدیران را قادر می سازد تا بوسیله تابلو اعلانات، ساکنین غایب را در جریان مسایل مطرح در جلسه قرار دهد.

دعوت مالکین برای شرکت درجلسات ساختمان

مالکان خود باید در مورد حضور پیدا کردن در جلسات ساختمان به توافق برسند و تعیین کنند که آیا دعوت از اعضای مجمع از طریق نصب اطلاعیه روی تابلوی اعلانات ساختمان صورت گیرد یا از طریق ارسال دعوتنامه به وسیله پست سفارشی به نشانی آنها و یا از طریق ارسال نتیفیکیشن در اپلیکیشن مدیریت ساختمان برای تمامی افرادی که باید در جلسه حاضر شوند . همچنین با توجه به اینکه محل تشکیل جلسات هم مشخص نیست، مالکین باید نسبت به تعیین محل جلسه اقدام کنند. در این آگهی ضمن تعیین محل جلسه برای تشکیل مجمع عمومی باید دستور جلسه و تاریخ تشکیل مجمع نیز ذکر شود. تابلو اعلانات در اپلیکیشن بهترین محل برای اطلاع رسانی می باشد تا نکته ای از چشم ساکنین دور نماند.

  • Arash Tafreshi
  • ۰
  • ۰

رکن اساسی استفاده از نرم افزار مدیریت شارژ ساختمان که باید در زندگی های آپارتمانی به آن اهمیت ویژه ای داد، هم زیستی مسالمت آمیز همسایگان و ساکنین ساختمان می باشد. بنا بر این در صورتی که یکی از ساکنین آپارتمان اقدام به نگهداری حیوان در بخش مشترک ساختمان نمود و یا اینکه نگهداری حیوان در بخش خصوصی یکی از همسایگان سبب سلب آرامش و یا سلامت دیگر ساکنین ساختمان شد، بهتر است که ابتدا این موضوع را به مدیر ساختمان ابلاغ نمایید .مدیر ساختمان ابتدا با تذکر کلامی از شخص درخواست می نماید تا آن حیوان را از ساختمان خارج کنند، در صورتی که فرد از این درخواست امتناع نمود سپس مراحل قانونی طی شود. با ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی و استفاده از نرم افزار شارژ ساختمان این مشکلات به حداقل خواهد رسید.

مدیریت آپارتمان ها در ایران

در پایان ششمین نشست مقررات ملی ساختمان مورخ اعلام شد، با توجه به پایین بودن عمر ساختمان در ایران و استهلاک بالا در این زمینه به دلیل نداشتن آگاهی و تخصص برای نگهداری و تعمیر ساختمان باید مدیریت ساختمان ها را از مدیریت عامیانه و سنتی از طرف فرد فاقد صلاحیت به سمت مدیریت به شرکت هایی که مهارت و تخصص بالایی دارند واگذار گردد تا تمام ظرفیت ها برای بالا بردن عمر مفید ساختمان به کار گرفته شود. طبق سند مقررات ملی ساختمان باید از توانمندی های متخصصین و تجربه تمام دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز در بخش مراقبت و نگهداری ساختمان ها استفاده شود. در ایران اکثر ساختمان ها به روش سنتی اداره می شوند.

مراحل انتخاب مدیر در ساختمان های بزرگ و کوچک

فرآیند انتخاب مدیر در جلسه مجمع عمومی ساکنین ساختمان تعیین می گردد.در ساختمان های کوچک و متوسط عموماً یکی از ساکنین نقش مدیریت و جمع آوری شارژ ساختمان را بر عهده خواهد گرفت. پذیرش این سمت که عموماً جنبه عام المنفعه نیز دارد ضمن ایجاد فشار بر شخص به واسطه داشتن مسولیت در کلیه امور ساختمان، تبعات حقوق در ساختمان ها و مجتمع های بزرگ سمت مدیریت به شکل استخدام یک شخص از خارج ساختمان صورت می گیرد.در این روش طی آگهی استخدامی، فردی را بعنوان مدیر انتخاب می کنند. نکته قابل تامل اینجاست که معمولا این افراد از بین بازنشستگان آموزش پرورش یا نیروهای نظامی انتخاب می گردند که فاقد تجربه و دانش تخصصی در صنعت ساختمان هستند و صرفاً توانایی برقراری نظم را در مجموعه دارا می باشند.همانطور که پیشتر نیز عنوان گردید رویکرد مدیریت مدرن در دنیا استفاده از خرد جمعی و مدیریت مشارکتی است و سیستم های اقتدارگرا از کارایی و راندمان پایینی برخوردار است. مدیریت و نگهداری ساختمان، یکی از موضوعات مهم در مدیریت ساختمان می باشد، که تاکنون در کشور ایران مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

دوره تعمیر و نگهداری ساختمان

بطور کلی دوره تعمیر و نگهداری ساختمان در حدود نود و پنج درصد دوره حیات یک ساختمان را از زمانی که مفهوم ذهنی ساخت شکل می گیرد تا پایان عمر آن به خود اختصاص می دهد. با اعمال یک سیستم مناسب مدیریتی در بخش تعمیر و نگهداری نه تنها می توان کیفیت ساختمان را افزایش داد بلکه امکان بهینه سازی هزینه ها نیز فراهم می گردد. بدیهی است با توجه به این مطلب تعمیر و نگهداری ساختمان و مدیریت ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. این هزینه ها با توجه به تعداد واحدها، خالی و پر بودن آن ها و شرایط خاصی که برای هر ساختمان متفاوت است، بین واحدها تقسیم می شود و همگی ساکنین در این هزینه ها سهیم اند.

  • Arash Tafreshi
  • ۰
  • ۰

هر یک از ساکنین در صورت اعتراض به سهم خود بابت هزینه‌های ساختمان می‌توانند به مدیر مراجعه کنند و از وظایف مدیر ساختمان رسیدگی به آن موضوع است. اگر نرم افزار مدیریت ساختمان برای تمامی ساکنین نصب باشد دیگر نیازی به مراجعه به مدیر نخواهد بود و آن ها از تمامی هزینه ها با تمامی جزییات مطلع می گردند.

وظایف مدیر ساختمان و نگهداری صورتجلسات مجمع عمومی ساختمان

کلیه تصمیمات مجمع عمومی ساختمان باید حفظ و در موقع لزوم از آن استناد به عمل آید.نگهداری از این اسناد از وظایف مدیر ساختمان می باشد و بایدکلیه صورت جلسات باید نزد ایشان بماند و بعد از اتمام دوره مدیریت، به مدیران بعدی نیز تحویل داده شود.

اطلاع‌رسانی تصمیمات اتخاذ شده مجامع عمومی به ساکنین غایب و وزارت مسکن و شهرسازی

در صورتی که بعضی از اعضا جلسه نتوانند حاضر شوند،جلسه با اکثریت لازم رسمیت پیدا می‌کند و از وظایف مدیر ساختمان این است که تصمیمات باید ظرف ۱۰ روز به اعضا غایب و وزارت مسکن و شهرسازی اعلام شود زیرا بی اطلاعی افراد غایب باعث بی نظمی در سایر برنامه های اجرایی می شود.این کار می تواند توسط تابلو اعلانات نرم افزار ساختمان نیز انجام .پذیرد

تقاضای صدور اجرائیه برای وصول مطالبات ساختمان

اگر مدیری برای اعضای بدهکار نامه ارسال نماید و آنها بدهی خود را پرداخت نکنند اداره ثبت محل وقوع ساختمان، به تقاضای مدیر، برای او اظهارنامه ابلاغ می‌کند، پس از ابلاغ و عدم پرداخت بدهی توسط بدهکار، کارشناس ویژه معادل بدهی اموال را بازداشت و به مزایده خواهد گذاشت. در ضمن، مدیر می‌تواند از طرف اداره ثبت، اقامه دعوی نماید.

دادن گواهی مربوط به هزینه‌های مشترک

برابر قانون تملک آپارتمان ها، دفاتر اسناد رسمی موظف است در هنگام تنظیم سند، انتقال، اجاره، رهن، صلح و هبه گواهی مربوط به تسویه حساب را به تایید هیات مدیره ساختمان برساند.

اقدام به بازسازی تمام ساختمان پس از تائید مجمع عمومی ساختمان

چنانکه رای اکثریت آرا ساختمان مبنی بر بازسازی تمام ساختمان باشد یکی از وظایف مدیر ساختمان اقدام برای بازسازی به نمایندگی از طرف سایر ساکنین می باشد. در ادامه هزینه های تعمیرات بین ساکنین تقسیم می گردد.

 درخواست تخلیه واحد های خودداری کننده از همکاری درامر بازسازی

رئیس دادگستری و یا رئیس مجتمع قضایی محل با احراز تامین مالی مناسب برای شخصی که با بازسازی ساختمان موافق نمی باشد، توسط سایرمالکین دستور تخلیه آپارتمان را صادر می‌کند.

حقوق و دستمزد مدیر ساختمان

مدیر ساختمان برای کاری که به عنوان وظایف و اختیاراتش در ساختمان انجام می‌دهد باید حق الزحمه دریافت کند. اگر مدیرخارج از ساکنین و یا از خود ساکنین باشد،طبق قرارداد قانون کار باید حق الزحمه دریافت کند. اما اگر از ساکنین باشد، بنا به عرف مدیر ساختمان فقط می‌تواند حق شارژ را پرداخت نکند. در هر صورت باید قرارداد برایش تنظیم شود. اما اینگونه نیست که اگر حقوقی دریافت نکند دلیل بر مسئول نبودن او باشد. در صورت بروز هر مشکلی در امور مدیریت ساختمان، این مدیر ساختمان است که باید جوابگو باشد. اگر مدیر ساختمان مستقیم از طرف ساکنین انتخاب شود و هیچگونه قراردادی اعم ازحق الزحمه تنظیم نشود، مدیر به صورت قانونی مجاز به برداشت هیچ‌گونه حقی نمی‌باشد. ‌

  • Arash Tafreshi
  • ۰
  • ۰

وظایف مدیر ساختمان و استفاده از نرم افزار ساختمان، با گذشت بیش از نیم قرن زندگی در آپارتمان‌ ها، همچنان برای مردم کشورمان ناآشنا بوده و ساکنین یک ساختمان درمورد قوانین و مسئولیت‌های یک مدیر ساختمان از اطلاعات کافی برخوردار نیستند. به نظر می‌رسد اگر یک آپارتمان به طور صحیح مدیریت شود و وظایف مدیر ساختمان با توجه به قوانین و مقررات مشخص باشد با دستی بازتر و ماهرانه‌تر می‌تواند به امور و مشکلات آپارتمان رسیدگی کند. چقدر بوسیله این حقوق پایبند هستید؟ سند اجرایی این قوانین چیست؟ نادیده قبض قوانین آپارتمان نشینی منجر بوسیله ابراز چه مشکلاتی می شود؟ درون این مطلب، ما بوسیله تمامی این سؤالات پاسخ داده ایم تا اطلاعات کاملی را برای آشنایی با قوانین آپارتمان نشینی و همسایه داری گردآوری کنیم. علاوه بر این بر روند مدیریت ساختمان و وظایف مدیر ساختمان نیز مروری داشته ایم که دانستن آن ها می تواند برای مدیر و دیگر ساکنین ساختمان کارساز و مفید باشدو به ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی و همسایه داری کمک لازم را داشته باشد.

قانون تملک آپارتمان‌ها وظایف مدیر ساختمان را مشخص نموده که مهم‌ترین آن ها عبارتند از:

وظایف مدیر ساختمان و حفظ اداره ساختمان و اجرای تصمیمات مجمع عمومی مالکین

اداره ساختمان و وظایف مربوط به تصمیمات با حضور ساکنین انجام می گردد. این موارد به عنوان وظایف مدیر ساختمان به ایشان محول می‌ گردد که عبارتند از ازحفظ ساختمان از هرگونه آسیب و خرابی‌های مربوط به امور ساختمان یعنی مدیر تمامی تلاش خود را در حفظ و نگهداری ساختمان ایفا نماید.

عدم واگذاری مدیریت به افراد دیگر

از آنجا که مدیر امین ساکنین است، لذا نمی‌تواند به بهانه‌های مختلف کارخود را رها کرده و وظایف مدیر ساختمان را به شخص دیگری موکول نماید چرا که ساکنین با توجه به قابلیت‌های مدیر او را پذیرفته‌اند و ممکن است فرد جایگزین صلاحیت لازم را نداشته و یا مورد تایید همه ساکنین نباشد. این کار برخلاف قانون می‌باشد.

وظایف مدیر ساختمان و بیمه کردن تمام بنا در مقابل آتش‌سوزی

از مهمترین وظایف مدیر ساختمان، بیمه کردن ساختمان در مقابل آتش‌سوزی است که به عنوان یک امر مهم و حیاتی جهت حفظ و در امان ماندن ساختمان، تاسیسات و تجهیزات مربوطه باید انجام شود و سهم هر یک از ساکنان به تناسب زیر بنا و متراژ تعیین می‌شود، و مدیر آن را به بیمه‌گر پرداخت می‌کند. درصورت عدم اقدام بیمه و بروز آتش‌سوزی مدیر ساختمان، مسئول خسارت کل بنا می‌باشد.

وظایف مدیر ساختمان و بیمه نامه مسئولیت مدنی آسانسور

کلیه آسانسورها در ساختمان های مسکونی و اداری باید دارای بیمه باشند. این بیمه خساراتی همچون فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی ناشی از سوانح را تحت پوشش قرار می‌دهد و مسئولیت همه این موارد به عهده مدیر و از وظایف مدیر ساختمان است.

نحوه تعیین سهم هزینه‌های مشترک هریک از مالکین

نحوه تعیین سهم هر یک از واحدها با توجه به زیربنا اختصاص داده می‌شود ازقبیل آب، گاز، آسفالت پشت بام و نسبت به قسمت های اختصاصی تمام زیر بنای ساختمان و به عبارت دیگر نسبت به متراژ حساب می‌شود و سایر هزینه‌ها از قبیل نظافت ساختمان، باغبان و آسانسور بین همه اعضا اعم از صاحبخانه و مستاجر تقسیم می‌شود. گاهی تنها با نصب یک نرم افزار مدیریت ساختمان این مشکلات حل می شود و می توان هزینه ها را به سادگی بین ساکنین تقسیم نمود.

  • Arash Tafreshi
  • ۰
  • ۰

نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک، راه حل مناسبی است که می تواند علاوه بر مدیریت ساختمان و حل اختلافات بین ساکنین در یک مجتمع، هزینه های جاری را بر اساس متراژ، تعداد افراد ساکن در یک واحد و تعداد پارکینگ، محاسبه و مبلغ شارژ را مشخص و به سادگی فیش صادر نماید. با نرم افزار ساختمان هومتیک نیاز تمامی ساکنین با نظرات و سلایق متفاوت برآورده و مشکلات مربوط به ساختمان و ساکنین مرتفع می گردد.

امکانات نرم افزار ساختمان هومتیک شامل :

صندوق ساختمان

مطلع نمودن تمامی ساکنین از گردش های مالی صندوق و یا اتفاقاتی که منجر به پرداخت هزینه می شود، به عهده صندوق ساختمان است. در بخش صندوق ساختمان نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک، امکان گزارش گیری مالی به تفکیک تراکنش ها و اعضا فراهم گردیده است تا تمامی ابهامات برای ساکنین برطرف شود.

مدیریت شارژ ساختمان

نرم افزار ساختمان هومتیک با صدور فاکتور، محاسبه شارژ و اطلاع رسانی آن به تمامی ساکنین، راه جدیدی را در مدیریت شارژ ساختمان بنا نهاده و در صورت دیرکرد در پرداخت هزینه ها، درصدی جریمه با نظر مدیر، قرار داده است.

تابلو اعلانات

یکی از امکانات نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک، وجود تابلو اعلانات برای ثبت رویدادهای ساختمان در یک تاریخ معین، اطلاع رسانی زمان جلسات، نظر سنجی در مورد موضوعات مربوط به ساختمان و مشاهده نتیجه نظرسنجی می باشد. با تابلو اعلانات هومتیک تمامی ساکنین از مسائل ساختمان، نتیجه جلسات و تصمیمات ساختمان مطلع می شوند.

کیف اعتباری

ساکنین ساختمان با شارژ کیف اعتباری هومتیک می توانند هر نوع هزینه ای مثل شارژ ساختمان را پرداخت نمایند و همچنین در مواقعی که ساکنین در مسافرت های خارجی می باشند این دسترسی را برای مدیر فراهم می نمایند که هزینه های واحد مربوطه را از کیف اعتباری ساکن، نزد هومتیک برداشت نماید.

قوانین ساختمان

بهترین پیشنهاد در جهت حفظ آسایش ساکنین و بهره مندی هرچه بیشتر از نظم، تعریف دستورالعمل هایی ساده و قابل اجرا برای تمامی اعضا با عنوان قوانین ساختمان است تا مرجعی برای رعایت حقوق ساکنین و بر طرف نمودن تنش ها باشد.

مدیریت سایر خدمات در نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک

امروزه با توجه به مشغله کاری و محدودیت زمانی، پیدا کردن مراکزی که خدمات بهینه و مقرون به صرفه ارائه دهند کار بسیار دشواری است. نرم افزار ساختمان هومتیک با کیفیت ترین خدمات مختلف از جمله خشکشویی، نظافت، تاسیسات، خدمات آب، برق، گاز و ... را در ساختمان و منزل شخصی ارائه داده  تا قدم بزرگی به سمت صرفه جویی در زمان و انرژی و همچنین افزایش کارایی خدمات باشد.

ویژگی های نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک :

  • هومتیک با امانت ‌داری از اطلاعات ساکنین، پاسخگویی شفاف و ایجاد ارتباط موثر تلاش بر ایجاد یک ارتباط قابل اعتماد و دوطرفه دارد.
  • اعتماد مشتری‌های هومتیک بزرگترین سرمایه است و همواره در تلاش می باشد تا این سرمایه را با وقت‌شناسی و ارائه خدمت با بالاترین کیفیت افزایش دهد.
  • مهم‌ترین موضوع برای هومتیک آسایش مشتری است. با صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های ساکنین، سعی در تامین  آسایش برای ساکنین یک ساختمان یا مجتمع مسکونی دارد.
  • هومتیک جمعی از بهترین متخصص‌های فعال در حوزه استارتاپ‌ها است و به مدیران و ساکنین این اطمینان را می‌دهد که بهترین خدمات را دریافت می‌کنید.

 

  • Arash Tafreshi
  • ۰
  • ۰

مدیر آپارتمان باید در موارد زیر به مالکان یا استفاده کنندگان از آپارتمان تذکرات لازم را بدهد و یا به عنوان قوانین در بخش قوانین ساختمان نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک تعریف نماید:

- بی توجهی به نگهداری و استفاده از کولرها که ممکن است به علت نشت آب موجب صدمه به سقف ساختمان شود.
-
نبستن شیر گاز به هنگام ترک طولانی ساختمان که ممکن است موجب بروز آتش سوزی گردد.
-
جوشکاری با استفاده از برق عادی که امکان وقوع آتش سوزی را پدید می آورد.

- استفاده از واحد مسکونی به صورت کارگاه جهت تولید و ترکیب مواد خطرناک و آتش زا.

نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک و اجرای تصمیمات مجمع عمومی :

مجمع عمومی نهادی است که از سوی مالکین ساختمان با اکثریت مطلق آراء انتخاب می شود. یکی از وظایف مجمع عمومی، انتخاب رییس مجمع و نیز انتخاب مدیر یا مدیران ساختمان می باشد. مجمع عمومی می تواند در مورد مدیریت ساختمان تصمیمات لازم را اتخاذ کند و ترتیباتی در مورد درآمد، هزینه ها و ایجاد اندوخته برای حفظ و نگهداری و تعمیر بنا بدهد. این هزینه ها در صندوق ساختمان نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک قابل بارگذاری می باشد.

مدیر یا مدیران ساختمان در واقع مجری تصمیمات مجمع عمومی می باشند. طبق ماده 15 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها اگر قرار باشد ساختمان به وسیله مدیران اداره شود ، تعدادشان باید فرد باشد. مدت مأموریت مدیر یا مدیران دو سال است ولی مجمع عمومی می تواند این مدت را اضافه کند. انتخاب مجدد مدیر یا مدیران بلامانع خواهد بود . همچنین در نرم افزار ساختمان هومتیک امکان تعریف بیش از یک مدیر در صورت نیاز ساختمان یا بزرگی آن وجود دارد.

در صورت استعفا و کناره گیری مدیر یا مدیران قبل از پایان یافتن مدت مذکور مجمع عمومی می تواند با تشکیل جلسه فوق العاده نسبت به تعیین جانشین اقدام نماید. چنانچه اداره ساختمان برعهده مدیران قرار داده شود تصمیمات آنان با اکثریت آراء معتبر خواهد بود . مدیر یا مدیران، امین شرکاء بوده و نمی توانند وظایف و اختیارات خود را به دیگری واگذار کنند یا فرد دیگری را به جای خود انتخاب نمایند. در واقع با نصب و راه اندازی نرم افزار ساختمان هومتیک دیگر نیازی به واگذاری مسئولیت به اشخاص دیگر نیست.

نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک و بیمه ساختمان در برابر آتش سوزی :

طبق ماده 20 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها، مدیر یا مدیران ساختمان مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد تلقی نموده و آن را در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند. سهم هر یک از مالکین با توجه به مساحت واحدی که در اختیار دارد به وسیله مدیر تعیین می شود. شرکاء لازم است سهم خود را در مورد بیمه آتش سوزی به مدیر ساختمان تسلیم نموده تا مدیر بتواند تمامی ساختمان را در برابر آتش سوزی بیمه نماید. هزینه ای که بایت بیمه پرداخته می شود در بخش هزینه های ساختمان نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک به عنوان هزینه های مازاد قابل تعریف می باشد.

اعلام هزینه های مستمر و مخارج به هر کدام از واحدها :

با توجه به این که نگهداری و تعمیر هر بنا نیاز به هزینه هایی دارد که بخشی از آن هزینه های مستمر است مثل هزینه نظافت ، نگهبانی و امثال آن، مدیر یا مدیران مکلفند میزان هزینه های مستمر و مخارج معمول را به هر کدام از واحدها اعلام دارند که این مسئله با نصب و راه اندازی نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک مرتفع می گردد و ساکنین بعد از محاسبه هزینه ها از آن ها مطلع می گردند.

استخدام دربان و نگهبان :

در کلیه ساختمان هایی که بیش از ده آپارتمان دارد مدیر ساختمان مکلف است برای حفظ و نگهداری و نظافت قسمت های مشترک و انجام سایر امور مورد نیاز دربان استخدام نماید. حقوق دربان می تواند جزو هزینه های جانبی در صندوق ساختمان نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک قید گردد و جزو هزینه ها محاسبه گردد.

 

  • Arash Tafreshi
  • ۰
  • ۰

در هر ساختمان، مدیر یا مدیران اختیاراتی دارند که در ادامه به آن پرداخته می شود:

-مدیر یا مدیران آپارتمان به ترتیبی که مجمع عمومی تصویب می کند می توانند به منظور تأمین هزینه های ضروری و فوری وجوهی به عنوان تنخواه گردان از ساکنین دریافت نموده و در صندوق ساختمان نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک که امکان نمایش موجودی صندوق برای تمامی ساکنین دارد، ذخیره کند.

-دریافت هزینه های لازم از ساکنین برای استفاده، حفظ و نگهداری عادی ساختمان و تأسیسات و تجهیزات مربوط جهت انجام هر چه بهتر وظیفه ی مدیریت ساختمان.

-رسیدگی مقدماتی به اعتراض هر یک از ساکنین در مورد سهمیه یا میزان هزینه مربوط به سهم خود که با توجه به نصب و راه اندازی نرم افزار ساختمان هومتیک این مشکل به حداقل خواهد رسید.

-چنانچه مالک ملک خود را اجاره دهد و یا به دیگری اجازه استفاده از آن را بدهد و استفاده کننده  متعهد به پرداخت هزینه های مشترک باشد ولی از این کار خودداری کند، مدیر آپارتمان می تواند علاوه بر مراجعه به استفاده کننده به مالک اصلی نیز مراجعه نماید و هزینه های مشترک را از مالک مطالبه نماید .

-تعیین سهم هر یک از مالکین (یا استفاده کنندگان از واحدهای آپارتمانی ) به نسبت مساحت قسمت اختصاصی هر ملک، به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان مثل هزینه آسفالت پشت بام .

-تعیین و وصول مخارجی که ارتباط با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی دارد مثل هزینه های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، مسئول نگهداری تأسیسات، باغبان، تزئینات قسمت های مشترک که لازم است به طور مساوی بین مالکین یا استفاده کنندگان تقسیم گردد. اگر شما عضو نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک هستید، با صندوق آن و این که تمامی هزینه ها با ذکر عنوان بیان می گردد آشنا خواهید بود.

-اقدام قانونی علیه مالک یا استفاده کننده از پرداخت هزینه های مشترک، در صورت خودداری مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک، از طرف مدیر یا مدیران به وسیله اظهارنامه مراتب به آنها اعلام می شود و مبلغ بدهی و صورت ریز آن به وسیله اظهارنامه مطالبه می شود .

تعمیرات ساختمان و اختیارات مدیر ساختمان

اختیارات مدیر ساختمان در مورد ساختمان های قدیمی و فرسوده، در صورتی که به تشخیص سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده و یا به هر دلیل دیگری ساختمان دچار فرسودگی کلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود، مدیر یا مدیران مجموعه به نمایندگی از طرف مالکان می توانند اقدامات لازم در جهت بازسازی و تعمیرات را انجام دهند و هزینه ها را از صندوق ساختمان برداشت یا جزو هزینه های ماهانه از ساکنین دریافت نمایند.

امکانات نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک

نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک، راه حل مناسبی است که می تواند علاوه بر مدیریت ساختمان و حل اختلافات بین ساکنین در یک مجتمع، هزینه های جاری را بر اساس متراژ، تعداد افراد ساکن در یک واحد و تعداد پارکینگ، محاسبه و مبلغ شارژ را مشخص و به سادگی فیش صادر نماید. با نرم افزار ساختمان هومتیک نیاز تمامی ساکنین با نظرات و سلایق متفاوت برآورده و مشکلات مربوط به ساختمان و ساکنین مرتفع می گردد.

امکانات نرم افزار ساختمان هومتیک شامل :

  • صندوق ساختمان
  • مدیریت شارژ ساختمان
  • تابلو اعلانات
  • کیف اعتباری
  • قوانین ساختمان

 

  • Arash Tafreshi